Comentariu literar Ion Liviu Rebreanu

Comentariu literar Ion Liviu Rebreanu

 

Opera literara Ion de L.Rebreanu este un roman realist de tip obiectiv apartinanad prozei interbelice.De asemenea este roman social cu tematica rurala.Potrivit tipologiei lui Nicolae Manolescu (din lucrarea “arca lui noe”) este roman doric.

Proza realist-obiectiva se realizeaza prin naratiunea la pers a3a.Viziunea din trecut presupune un narrator obiectiv,detasat,care nu se implica in  faptele prezentate.Inlantuite temporal si causal faptele sunt credibile.Efectul asupra cititorului este de iluzie  a vietii(veridicitate si obiectivitate).

Tema romanului este prezentarea problematicii pamantului in conditiile satului ardelean de la inceputul secolului al XX-lea.Romanul prezinta lupta unui taran sarac pentru a obtine pamantul ,si consecintele actelor sale.

Caracterul monografic al romanului orienteaza investigatia narativa spre diverse aspect ale vietii rurale:obiceiuri legate de marile moment din viata omului(nasterea,nunta,inmormantarea),relatii sociale generate de diferentele economice(stratificarea sociala),sau cultural(universul taranilor.universul intelectualitatii rurale),relatii de familie.Tema centrala,posesiunea pamantului este dublata de tema iubirii.Conceptia autorului despre roman,inteles ca un corp geometric perfect “corp sferoid” se reflecta artistic in structura circular a romanului.Simetria inceputului cu finalul se realizeaza pin descrierea drumului care intra si iese din satul Pripas,loc al actiunii romanului.Personificat cu ajutorul verbelor(se desprinde,alearga,urca,inainteaza),drumul are semnificatia simbolica a destinului unor oameni.Asemenea ramie unui tablou ,el separa viata reala a cititorului de viata fictionala a personajelor din roman.

Modurile de expunere indeplinesc o serie de functii epice in discursul narativ.Descrierea initiala are pe langa rolul obisnuit de fixare a coordonatelor spatiale si temporal,functie simbolica de anticipare.Naratiunea obiectiva isi realizeaza functia de reprezentare e realitatii prin absenta marcilor subiectivitatii.Dialogul sustine veridicitatea si concentrarea epica.

Romanul este alcatuit din doua parti opuse complementare ,coordonate ale evolutiei interioare a personajului principal:Glasul pamantului si Glasul iubirii.Titlurile celor 13 capitole(numar simbolic nefast),sunt semnificative,discursul narativ avand un Inceput si un Sfarsit:Inceputul,Zvarcolirea,Iubirea,Noapea,Rusinea,Nunta(prima parte);Vasile,Copilul,Sarutarea,Streangul,Blestemul,George,Sfarsitl(partea a2a).

Prin tehnica planurilor paralele este prezentata viata taranimii si a intelectualitatii rurale.Trecerea de  la un plan narativ la altul se realizeaza prin alternnta,iar succesiunea secventelor narrative este redata prin inlantuire.Viata personajelor se desfasoara dupa legile interne ale lumii lor  si evolueaza parallel.

Actiunea romanului incepe intr- o zi de duminic in care locuitorii satului Pripas se afla la hora in curtea Teodosiei,vaduva lui Maxim Oprea.In expozitiune sunt prezentate principalele personaje,timpul si spatiul,ceea ce confera veridiciate romanului realist.

Cele doua planuri narrative se intalnesc inca de la inceputul romanului in memorabilia scena a horei,pretext narativ pentru prezentarea personajelor,a atitudinilor lo ai a ierarhiilor sociale prestabilite.

Dupa descrierea drumului care intra in satul Pripas ,in expozitiune este infatisata o hora a soartei.Mica intelectualitate de la tara isi face aparitia la petrecerile poporului ,dar nu se implica pastrand o distant demna.Taranii instariti stau in grup compact,iar cei saraci le dau tarcoale asemenea lui Alexandru Glanetasu,”ca un caine la usa bucatariei”.

Ion o joaca pe uratica Ancuta  cu gandul la averea ei chiar daca inima lui este daruita Floricai.Intriga este marcata de aparitia intempestiva a lui Vasile Baciu ,bocotanul care-l numeste pe Ion  “hot,talhar,sarantoc si fleandura” declansand in taranul mandru si ambitios o sete de razbunare care se va finalize dramatic pt toate personajele.

Desfasurarea actiuniiprezinta pe mai multe planuri narrative evolutia personajelor si a relatiei dintre ele avand in centru nucleul format din ana,ion,vasile baciu,florica si George.Altercatia dintre ion si George bulbuc pornita in aparenta de la neplata lautarilor degenereaza intr-o bataie care camufleaza un conflict mult mai puternic:disputarea intaietatii la mana anei.

Toata energia lui ion se canalizeaza pe dobandirea pamantului mult visar.O seduce pe ana fortandu-l pe chiabur sa consimta la casatorie,dar complicatiile nu se opresc aici deoarece ion nu a intrat in posesia actelor pentru zestre.Calvarul anei batuta se alungata de sot si de tata se va sfarsi la un moment dat in grajd cu streangul de gat.Odata implinita pasiunea “initiala”,Ion concluzioneaza ca:”altceva trebuie sa fie temelia”  si aude din nou “glasul iubirii”

Deznodamantul rezolva dramatic toate conflictele:surprins noaptea la florica ,ion este ucis cu sapa de George intr-o scena simtrica celei de la hora cand tanarul bogat fusese infrant.Criminalul este arestat,iar florica urmeaza sa isi duc viata in singuratate.

In concluzie “Ion” de L.Rebreanu  este un roman realist de tip obiectiv deoarece are ca trasaturi:specificul relatiei narator-personaj,obiectivitatea naratorului omniscient care intretine “iluzia realitatii”(viziune realista),utilizarea naratiunii la pers a3a si atitudinea detasata in descriere si verosimilul intamplarilor.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

StudentBlog theme is brought to you by Quasargaming.com online slot games such as Plenty on twenty, Fruits and sevens and Columbus deluxe.