RaduMartin/ mai 18, 2018/ Baltagul/ 0 comments

Relația intre doua personaje Baltagul

*Introducere de la tema si viziunea despre lume (pe scurt → epoca, specie, particularitati de constructie)

Relatiile dintre Vitoria si Gheorghita sunt evidentiate de marile teme sadoveniene dezvoltate aici, viata pastorilor, natura, miturile. Actiunea reflecta arhictetura complexa a operei, generata de parcurgerea drumului de reconstituire a faptelor care au dus la moartea barbatului Vitoriei Lipan. Pe parcursul acestuia, Vitoria tine sa il determine pe fiul sau a intelege tragismul existentei. Pentru Gheorghita, calatoria, are astfel, rolul de initiere.

Mai mult decat atat, relatia dintre cele doua personaje este evidentiata si cu ajutorul statutului social, moral si psihologic ale acestora.

Vitoria este o taranca din Magura Tarcaului, sotie de oier si mama a doi copii, Minodora si Gheorghita. Moral, insumeaza o multitudine de calitati, fiind atat o femeie inteligenta, ambitioasa, credincioasa, dar totodata si una superstitioasa si razbunatoare, neaflandu-si linistea pana nu reuseste sa ii pedepseasca pe cei care l-au omorat pe Nechifor. Psihologic, Vitoria afiseaza o persoana puternica si o fire introvertita, ghidandu-se in viata dupa proverbul: “Cine vorbeste mult, stie putin”.

Gheorghita este fiu de oier instarit si nu isi schimba statutul pe tot parcursul romanului. Moral, la inceput, este infatisat ca un copil respectuos, ascultator, timid, devenind pe parcurs mai pregatit pentru viata. Psihologic, intruchipeaza tipul tanarului in formare, a carei personalitate se slefuieste prin intermediul calatoriei initiatice parcurse.

O secventa semnificativa, este cea in care Vitoria si Gheorghita descopera intr-o rapa osemintele lui Nechifor. Dandu-si seama ca Nechifor a fost omorat undeva, intre Suha si Sabasa, aceasta,  impreuna cu fiul ei pornesc in cautarea lui. Cei doi dau peste Lupu, cainele lui Nechifor, care ii conduce la rapa in care se gasea trupul lui Nechifor. Vitoria se comporta ca un detectiv, descoperind faptul ca sotul ei a fost lovit cu un baltag in ceafa si apoi aruncat in rapa. Secventa demonstreaza taria de caracter a Vitoriei, dar si perspicacitatea acesteia, deoarece incearca sa analizeze obiectiv indicile de la locul crimei. Mai mult, coborarea in rapa permite o analogie cu coborarea in Infern, facand trimitere la mitul lui Isis si Osiris. De asemenea, in ceea ce-l priveste pe Gheorghita, secventa, este deosebit de sugestiva, deoarece, lasat sa vegheze osemintele tatalui sau peste noapte, este obligat practic sa se maturizeze rapid.

O alta secventa sugestiva, in ceea ce priveste relatia dintre cele doua personaje, ese cea a praznicului.Vitoria, ca o buna credincioasa, ii organizeaza lui Nechifor praznicul, invitandu-i si pe cei doi criminali. In incercarea de a-i da de gol, aceasta le adreseaza o multitudine de intrebari, punandu-i in dificultate. Mai mult decat atat, aceasta le povesteste cum crede ca ar fi fost omorat Nechifor, moment in care Calistrat Bogza cedeaza nervos, devenind violet. Vitoria ii face semn lui Gheorghita sa ripoteze, iar acesta, ranit fiind, marturiseste crima. Vitoria este caracterizata in mod indirect, prin comportamentul ei si prin relatia ei cu alte personaje ca fiind un bun cunoscator al sufletului omenesc, inteligenta si razbunatoare. Fata de Gheorghita se comporta ca un adevarat initiator prin indemnul adresat acestuia de a-si razbuna tatal, Gheorghita devenind astfel demn de a purta baltagul.

Gheorghita parcurge urmatoarele trepte ale initierii, copilaria fericita, drumul – pe parcursul caruia cunoaste oameni si lucruri noi, participarea la evenimente decisive – botez, nunta, inmormantare, in ordinea fireasca a vietii, vegherea osemintelor tatalui sau, lovirea lui Bogza si preluarea responsabilitatilor.

In opinia mea, tema textului, cautarea adevarului si infaptuirea dreptatii, se reflecta in relatia dintre Vitoria si Gheorghita, ce contureaza nu doar cuplul mama-fiu, ci si initiator-initiat. In infaptuirea dreptatii, Gheorghita este “mana dreapta” a mamei sale, el fiind indemnat sa-l loveasca pe Calistrat Bogza cu baltagul pentru a-si razbuna tatal.

In concluzie, personajele capata valori simbolice prin complexitatea si consistenta lor. Structura psihica a taranului moldovean este evidentiata de M. Sadoveanu prin surprinderea relatiilor acestuia cu oamenii, cu lucrurile,cu traditiile si obiceiurile.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*